Menikmati Alam di Kota Belud & Kundasang, Sabah

Menikmati Alam di Kota Belud & Kundasang, Sabah | Assalamualaikum & salam sejahtera. Hi, korang, Happy New Year! Semoga tahun ini kita semua peroleh kejayaan dunia akhirat, perbaiki diri dari sebelumnya & tingkatkan amal ibadah. Seperti yang Murni janjikan dalam entri sebelum ini, hari ini Murni akan berkongsi pengalaman hiking & camping di Kota Belud & Kundasang.

Kejadiannya sebenarnya bulan lepas lagi, awal tahun ni barulah Murni ada masa untuk kemaskini blog. Sibuk sajalah haha. Rezeki turun dari langit bila kawan ajak hiking & camping di Kota Belud & Kundasang. Murni pun ambillah peluang join sekali untuk 'healing' emosi & hati yang selalu bersedih.

Trip kali ni kami berlima dengan menaiki sebuah kereta. Kami bertolak dari Lahad Datu ke Kota Belud pada 30/11/2023 jam 4:00 petang. Murni hanya bawa backpack 38litre & 1 beg yang memuatkan barang-barang untuk camping. Nasiblah barang semua muat dalam bonet kereta haha. Kami sampai di Pekan Kundasang waktu subuh (lupa dah sampai jam berapa) cari penginapan sebelum teruskan perjalanan ke Kota Belud, tapi sayangnya kami tak jumpa. Kami teruskan perjalanan menuju ke Kota Belud, singgah di Masjid untuk solat subuh & sarapan di gerai berhampiran dengan Bukit Bongol.

01/12/2023

Bukit Bongol Bukit Mininggui
Bukit Bongol Kota Belud Sabah

Usai sarapan, kami menuju ke starting point Bukit Bongol/ Bukit Mininggui. Kami memulakan pendakian dalam jam 7:00 pagi. Ni kira pertama kali Murni hiking pakai seluar jeans, silap Murni sendiri tak tukar dahulu, pergerakan pun jadi terbatas haha. Kami mendaki tanpa ada guide, bergantung sepenuhnya dengan penanda yang telah diikat pada pokok. Awal pendakian pun dah silap jalan, tapi syukurlah jumpa jalan yang diredhai hihi.

@murnimohdyusof ๐˜š๐˜ถ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฉ๐˜ด๐˜ถ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฉ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฉ ๐˜”๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ช ๐˜ถ๐˜ช๐˜ช๐˜ช ๐˜—๐˜ฆ๐˜ณ๐˜จ๐˜ช๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ฌ๐˜ฆ ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ฑ๐˜ข๐˜ต ๐˜ฅ๐˜ช ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ข ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ถ ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฉ๐˜ข๐˜ณ๐˜จ๐˜ข๐˜ช ๐Ÿซ‚ . . . . . . #hiking #hikingadventures #bukitbongol #bukitbongolkotabelud #enchantingsabah #landbelowthewind #seethenature #fyp #CapCut ♬ Jiwa Yang Bersedih (Sped Up Version) - Ghea Indrawari

Kalau ikutkan plan asal, kami nak daki peak yang rendah saja last-last kena scam terus menuju ke peak yang paling tinggi. Tak apalah kami positif saja, bersyukur juga sebab dapat view yang sangat cantik walaupun pendakian kami diiringi dengan hujan yang manja-manja. Dalam jam 10 lebih kami mula turun ke bawah. Selesai aktiviti hiking kami teruskan perjalan ke tempat penginapan kami, Karanahan View Kota Belud.

Pantai Emas Kota Belud Sabah

Usai makan, mandi, kami berehat sebentar sebelum jalan-jalan ke Pantai Emas Kota Belud dalam jam 5 lebih. Pantai emas ni menghadap Laut Cina Selatan. Angin di tepi pantai ni kuat jugalah, nasiblah tak diterbangkan angin (haha gurau). Murni boleh nampak pergerakan pasir. Usai ambil gambar, kami terus menuju ke pekan untuk membeli makanan untuk malam. Kami menikmati makan malam di pondok yang terdapat di Karanahan View. Selesai makan, masuk tidur awal sebab keesokannya perlu bergerak awal ke Kundasang.

02/12/2023

Kg. Sangkir Kota Belud Sabah

Sebelum kami sarapan di Karanahan View, kami ambil keputusan untuk bergambar dahulu di Kg. Sangkir berlatar belakangkan pemandangan Gunung Kinabalu. Kalau korang singgah ke Kota Belud, korang wajib singgah di Kg. Sangkir untuk bergambar di sini. Usai sarapan, kami teruskan perjalanan ke Kundasang & akan bercamping di Mentoki Hideout Campsite. Sebelum menuju ke campsite, kami singgah di Bataras Superstore untuk membeli bahan mentah.

Mentoki Hideout Campsite Kundasang
Mentoki Hideout Campsite

Kami sampai di campsite dalam jam 2 petang. Murni pasang tent & kemas semua barang-barang dalam 15 minit. Cuaca waktu petang masa ni sedikit berkabus & mendung. Hujan mula turun selepas waktu maghrib. Sejuk yakmat masa ni, Murni tak bawa jaket tebal hanya bawa windbreaker saja. Nasiblah Kak Jun ada bawa jaket lebih, bolehlah Murni pinjam.

Menu makan malam di Mentoki Hideout Campsite

Menu makan malam kami nampak menyelerakan kan sedap lagi haha. Dapat udang segar & besar lagi, Murni tolak tepi dulu alergi makan makanan laut haha. Nikmat bila dapat makan, berkumpul, bercerita dibawah satu flysheet yang sama. Kutip momen kebersamaan yang jarang-jarang didapati pada hari-hari biasa.

Usai makan, Murni dapat belajar cara untuk ambil gambar bintang menggunakan camera hanphone saja. Almaklumlah, Murni ni jarang explore camera hanphone haha. Nah hasil stargazing dari seorang newbie haha

Sebelum jam 12 tengah malam Murni dah masuk tent, tidur pun dalam kesejukan haha. Murni terbangun dalam jam 5:30 pagi. Gigih bangun awal sebab nak rakam view pada waktu pagi di Mentoki.

03/12/2023

Murni sarankan bagi korang yang nak menikmati pemandangan yang indah lagi syahdu, datanglah ke Mentoki Hideout Campsite ni. Kemudahan tandas, plugpoint, singki, tong sampah, & kawasan parking kereta pun ada disediakan di tempat ni. Usai sarapan & kemas tent, kami teruskan perjalanan ke destinasi seterusnya.
@murnimohdyusof 02-03/12/2023 ๐˜Š๐˜ข๐˜ฎ๐˜ฑ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ 2 ๐˜ฉ๐˜ข๐˜ณ๐˜ช 1 ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ญ๐˜ข๐˜ฎ ๐˜ฅ๐˜ช @mentokihideoutcampsite ๐˜ˆ๐˜ญ๐˜ฉ๐˜ข๐˜ฎ๐˜ฅ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ช๐˜ญ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ฅ๐˜ฑ๐˜ต ๐˜ท๐˜ช๐˜ฆ๐˜ธ ๐˜บ๐˜จ ๐˜ค๐˜ข๐˜ฏ๐˜ต๐˜ช๐˜ฌ, ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ข๐˜ด๐˜ข ๐˜ซ๐˜ถ๐˜จ๐˜ข๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ค๐˜ข๐˜ฎ๐˜ฑ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ต๐˜ช๐˜ฎ๐˜ฆ ๐˜ฉ๐˜ถ๐˜ซ๐˜ข๐˜ฏ. ๐˜š๐˜ฆ๐˜ซ๐˜ถ๐˜ฌ๐˜ฏ๐˜บ๐˜ข ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ต๐˜ข ๐˜ข๐˜ฎ๐˜ฑ๐˜ถ๐˜ฏ ๐˜ฃ๐˜ข๐˜ฉ, ๐˜ฃ๐˜ช๐˜ข๐˜ณ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ข ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ช ๐Ÿคฃ . . . . . . ๐˜‰๐˜ข๐˜ธ๐˜ข ๐˜ฃ๐˜ข๐˜ฉ ๐˜ญ๐˜จ ๐˜ด๐˜ช ๐˜ฎ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ช ๐˜ฑ ๐˜ฉ๐˜ช๐˜ฌ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ & ๐˜ค๐˜ข๐˜ฎ๐˜ฑ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ญ๐˜ถ๐˜ข๐˜ณ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ข๐˜ฉ ๐Ÿคญ . . . . . . #camping #fyp #mentokihideoutcampsite #CapCut ♬ penjaga hatimu - azizah

Memandangkan Murni tak pernah lagi jejakkan kaki ke Desa Cattle Dairy Farm, dah alang-alang nak balik ke Lahad Datu, kami pun singgah sebentar di Desa Cattle Dairy Farm.

Usai melawat kawasan di Desa Cattle Dairy Farm, dalam jam 1:00 petang kami teruskan perjalanan pulang ke Lahad Datu. Trip liburan kami sehingga hujung minggu saja sebab keesokannya perlu masuk kerja. Terima kasih kak Jun, abg Badrul & Habc bawa sekali si Murni, lain kali bawalah lagi dia pergi healing kunun haha.

Sampai sini saja perkongsian Murni mengenai Menikmati Alam di Kota Belud & Kundasang, Sabah. Terima kasih korang yang sudi baca entri ini ๐Ÿ˜˜ Entri yang akan datang Murni akan berkongsi pengalaman hiking di Bukit Panchang, Tawau.