Format Soalan Peperiksaan Penolong Akauntan Gred W27 | Assalamualaikum & salam sejahtera. Ada tak di antara anda yang akan mengambil Peperiksaan Penolong Akauntan Gred W27 yang akan diadakan pada 21 Oktober 2015? Sudahkah anda membuat persediaan yang sewajarnya untuk menghadapi peperiksaan tersebut? 
Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Akauntan Gred W27

Anda kena bertindak awal sekiranya gagal berbuat demikian peluang anda untuk lulus dengan cemerlang adalah agak tipis. Oleh itu, salah satu cara yang berkesan untuk mengatasi masalah tersebut adalah dengan membiasakan diri dengan contoh-contoh soalan Peperiksaan Penolong Akauntan W27.

Bagi membantu calon-calon yang bakal menduduki peperiksaan penolong akauntan lulus dengan cemerlang, pihak TIM Infokerjaya rasa terpanggil untuk membantu calon-calon agar dapat menjawab soalan peperiksaan dengan mudah. Contoh-contoh soalan peperiksaan penolong akauntan yang akan dikemukakan untuk anda adalah berdasarkan pengalaman calon yang telah mengambil peperiksaan tersebut.

Peperiksaan Penolong Akauntan Gred W27

Peperiksaan ini bertujuan mengukur daya pemikiran serta kebolehan calon mengaplikasi maklumat yang diperolehi melalui latihan akademik, bacaan dan pengalaman. Calon-calon yang menduduki peperiksaan penolong akauntan adalah dari pelbagai jurusan. Justeru soalan-soalan yang dikemukakan meliputi pelbagai bidang dan mempunyai skop yang luas. 

Matlamat peperiksaan ini adalah untuk mengukur kematangan pemikiran calon agar sesuai dengan kualiti serta potensi seorang Penolong Akauntan Gred W27. 

Contoh Format Soalan Peperiksaan Penolong Akauntan Gred W27

Peperiksaan ini melibatkan tiga bahagian utama. Tiga bahagian utama tersebut seperti berikut:-
  1. Bahagian A: Pengetahuan AM
  2. Bahagian B: Daya Menyelesaikan Masalah
  3. Bahagian C: Ujian Psikometrik

Calon-calon perlu menunjukkan prestasi yang baik bagi ketiga-tiga kertas. Jika prestasi yang baik dipamerkan pada satu 1 kertas sahaja, maka prestasi keseluruhan calon kurang memuaskan. Namun, jika calon mendapat markah yang baik bagi setiap kertas, maka prestasi keseluruhan dianggap baik. Oleh itu, calon-calon dinasihatkan supaya tidak memfokuskan kepada kertas tertentu sahaja.

Bahagian A: Pengetahuan AM

Masa : 40 Minit Bilangan Soalan : 50 

Tujuan seksyen ini adalah untuk menguji daya kesedaran calon terhadap perkara yang berlaku di dalam negara dan perkembangan semasa. Calon dikehendaki mengetahui secara umum berkaitan dengan ekonomi, kewangan, perdagangan, teknologi, pentadbiran kerajaan dan sosial. 

Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Akauntan Gred W27
Add caption


Bahagian B: Daya Menyelesaikan Masalah


Masa : 45 Minit, Bilangan Soalan : 40 

Seksyen ini mengukur daya menyelesaikan masalah calon dengan menggunakan item-item yang berkonsepkan perkara-perkara berikut: 

i) Kemahiran Menggunakan Logik Dalam seksyen ini, calon dikehendaki menggunakan segala pengetahuan, kemahiran berfikir serta kemahiran mengaplikasi maklumat yang diberikan untuk memilih jawapan yang paling tepat dalam menyelesaikan masalah yang dikemukakan.

Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Akauntan Gred W27

ii) Kemahiran Menginterpretasi Data Calon akan diberikan beberapa soalan penyelesaian masalah yang menggunakan pelbagai data dan perangkaan. Calon dikehendaki menganalisa data-data tersebut untuk menyelesaikan masalah yang dikemukakan.
Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Akauntan Gred W27

iii) Konsep Matematik Konsep Matematik yang digunakan termasuklah algebra dan geometri. Walaupun ada antara calon yang memiliki kelayakan dalam bidang Matematik di peringkat diploma, ini tidak bermakna memberi kelebihan bagi mereka menjawab soalan berbanding calon daripada bidang lain kerana soalan-soalan yang dikemukakan adalah lebih kepada asas-asas matematik sukatan pelajaran Tingkatan 5 (Sijil Pelajaran Malaysia). 

Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Akauntan Gred W27

Bahagian C: Ujian Psikometrik

Contoh soalan ujian psikometrik atau dikenali sebagai penaksiran personaliti calon. Tujuannya adalah untuk mengukur personaliti dan sahsiah calon sebelum dipanggil temuduga untuk jawatan penolong akauntan gred W27.

Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Akauntan Gred W27


Kalau anda ingin mendapatkan pakej rujukan lengkap beserta dengan contoh soalan Peperiksaan Penolong Akauntan W27, anda boleh membuat pendaftaran melalui email dengan menekan butang DAFTAR SEKARANG di bawah ini.



Update Terkini: Berita baik bagi calon yang akan mengambil peperiksaan ulangan Penolong Akauntan W27 pada 29 Oktober ini...


Jualan ebook 'Rujukan Pantas Peperiksaan Online Penolong Akauntan' kini dibuka semula sehingga 27 Oktober ini
.
ebook ini mengandungi panduan dan rujukan untuk persediaan peperiksaan ONLINE calon jawatan Penolong Akauntan. Disediakan nota ringkas untuk rujukan segera calon peperiksaan. Contoh soalan, penerangan dan pecahan format diberikan untuk bantu calon buat persediaan yang terbaik untuk peperiksaan mereka.
===========================
Jangan lepaskan peluang untuk memilikinya, hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi. Ramai yang telah LULUS dengan menggunakan ebook ini.
.
Pembelian ebook ini boleh dibuat menerusi pautan ini
-->