Berurusan di JPN Lahad Datu

Berurusan di JPN Lahad Datu | Assalamualaikum & Salam sejahtera. Dah dua kali Murni turun naik JPN Lahad Datu nak uruskan sijil kematian arwah bapa. Murni nak tukar sijil kematian yang lama sebabnya ada tulisan yang tak dapat nak dibaca ditambah pulak dengan keadaan warna sijil tu yang tak sedap nak dipandang dah...hihi 

Kalau nak diikutkan sijil kematian yang diperbaharui akan mengambil masa 10 minit untuk disiapkan. Tapi minggu lepas masa Murni pergi berurusan, siap dah bagi fotostat sijil kematian yang lama dengan mykad Murni sebagai pemohon...tup tup pegawai tu suruh balik katanya tak sempat nak cek memandangkan dah petang & lastly dia suruh datang minggu depan pulak. Hurmm kalau nak diikutkan time ni takdelah JPN tu dah nak tutup kut, rasanya boleh je siapkan. 

Petang semalam berurusan lagi di JPN, terpacak depan pintu JPN dalam jam 1:50 p.m semata-mata nak masuk cepat amik no. giliran. Lega rasa bila dapat no. giliran yang terawal. Duduk kejap, then no. Murni pun dipanggillah. Bila dah di kaunter, Murni hulur borang sekali dengan sijil kematian..pegawai tu cek nama kat sistem, dah belek2 borang & sijil kematian pegawai tu cakap dik kena ada fotostat IC & sijil kematian...Murni pun bersuaralah saya sudah bagi minggu lepas, pegawai tu cakap yang tu untuk simpanan. Huhhh sakit pulak hati ni bila dengar, time Murni pergi berurusan minggu lepas tak de pulak diberitahu sediakan lagi fotostat IC & sijil kematian. 

Huhh bila dah jadi macam tu, Murni terus beredar pergi cari kedai fotostat yang berdekatan. Masuk semula ke JPN, huaaa rasa nak nanges je sebab kena amik semula no. giliran dahlah orang pun ramai...kena tunggu lagi, nasib baik ada tempat duduk kosong boleh jugak rehatkan kaki kejap. Dalam tengah hati ni rasa geram je, tetiba teringat dekat arwah bapa, tetiba je rasa nak menitis air mata ni...

Dua kosong lima lima, dua kosong lima lima kaunter 2... no. yang ditunggu2 untuk dipanggil, Murni terus ke kaunter 2, jumpa pegawai yang sama tadi. Dah cek nama, dah sign, dah bayar RM5, then pegawai tu suruh tunggu dalam 10 minit. Bila dah dapat sijil kematian yang baru, nampak sangat perbezaan yang amat ketara...saiz sijil kematian yang baru lebih besar dari yang lama. 

sijil kematian
Sijil Kematian

Satu benda je yang Murni tak suka bila berurusan di kaunter ni, sikap macam nak tak nak je layan pelanggan, senyum pun nampak kelat, tak spesifikkan perkara yang perlu disediakan sampaikan nak kena berulang-alik dua tiga kali...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan